1. Formålet med mønstring er at præsentere ponyen så den tager sig bedst muligt ud, både i stilstand og i bevægelse.
  2. Ponyen skal være pålagt hovedtøj (trense) eller eventuelt anden godkendt optømning og må ikke have krøller efter fletning.
  3. Mønstreren skal være klædt diskret, hvid/hvid eller hvid og foreningsbluse, og optræde diskret, så opmærksomheden kan koncentreres om ponyen. Ridepisk kan evt. føres i venstre hånd.
    OBS! – Unødig afstraffelse af ponyen kan resultere i bortvisning.
  4. En hjælper udstyret med pisk er tilladt, men hjælperen skal optræde diskret.
  5. Mønstringen foregår på en trekantbane af passende størrelse. Eller på en lige bane. Generelt mønstres på trekantsbane i Danmark og  00her bruges den lige bane mest til vurdering af fundament og bevægelsens korrekthed, på fast bund, i forbindelse med åringer.
    MEN de engelske dommere har en forkærlighed for at mønstre på lige bane.
    Ved enhver mønstring i Dansk Fell Pony Forening er det suverænt dommeren der vælger bane.
  6. Mønstringen bør foregå i nedenstående rækkefølge:
    A. Trekant:
    Ponyen traver ind på banen og opstilles på den ene vinkelspids og vises derefter i skridt på halv trekant (halv længde af siden) og derefter i trav på hel trekant, hvorefter den igen opstilles. På dommernes anvisning mønstres ponyen mod midten af trekanten.
    Ponyen traver ind og opstilles foran dommerne, og vises derefter i skridt på halv banelængde samt i trav på hel banelængde.
    Dommer
    B. Lige bane:
    Dommer
  7. Ponyen føres ind på banen i trav og placeres med den manfri side til dommerne, i en afstand af 5-6 m. Hvis terrænet skråner, opstilles0ponyen så vidt muligt med forbenene på højeste punkt.
  8. Ponyen skal stå åben mod dommerne, dvs. når den manfri side er venstreside, have venstre forben længst fremme og venstre bagben0bør ikke stå længere fremme end tåspidsen lodret under højre hoftehjørne. Ponyen skal støtte naturligt på alle fire ben. Holdningen af0ponyens hoved og hals skal være naturlig.
  9. Når ponyen er opstillet, træder mønstreren ud til siden og står skråt foran ponyens venstre forben i ca. en arms afstand og med front mod0ponyen.
  10. Tøjlen holdes i venstre hånd og i passende afstand fra trenseringen, ca. 30 cm.
  11. Hvis ponyen er urolig kan mønstreren forblive foran ponyen med en tøjle i hver hånd.
  12. Ved fremføring af ponyen i skridt fattes tøjlerne i højre hånd. Ponyen skridt bør være roligt og naturligt, rent firtaktet og så jordvindende som muligt. Ponyen bør bære sin hals og hale naturligt. Ponyen fremføres på en lige linie (de samsidige ben bør gå i samme spor).
  13. Alle vendinger gøres højre om, og så korte som muligt. Under vendingerne holdes venstre hånd i højde med ponyens venstre øje.
  14. Ved fremføring af ponyen i trav, skal ponyen snarest efter vendingen være i ren totaktet, og naturligt ordvindende trav.
  15. Ponyen bære sin hals og hale naturligt. Ponyen fremføres på lige linie.